”Vi ska leda utvecklingen även kommande 100 år!”

”Vi ska leda utvecklingen även kommande 100 år!”

Drygt hundra år har gått sedan ICA startade. Idag är bolaget Sveriges största e-handel inom mat, gör investeringar i robotlager och digitaliserar butiker. De är nu mitt uppe i den digitala omställningen – hela tiden med hållbarhet i beräkningen.

Åsa Broberg, utvecklingschef för digitala tjänster på ICA, är en av dem som tar ICA in i framtiden. Tillsammans med Johan Sigg, områdeschef för e-handel, skapar hon förutsättningarna för att ICA:s medarbetare ska kunna göra just det.

– Jag brukar prata om “ICA-andan”. Det är en varm och vänlig atmosfär här samtidigt som det är väldigt entreprenöriellt, och det finns en stark drivkraft hos alla. Det ligger i vårt dna att allt alltid går att förbättra, och det gäller inte bara här på IT-avdelningen utan hela bolaget, berättar Åsa Broberg.

– Vi satsar starkt på disruptiva tekniker och får många idéer från vår innovationshub ICAx, men inte bara därifrån. På IT har vi länge jobbat agilt, men nu har vi ställt om hela ICA att jobba effekt- och värdebaserat i korta iterationer. Vi ger mer mandat till teamen och satsar helhjärtat på ett nytänkande ledarskap. Det är otroligt inspirerande att jobba så här, och vi ser redan att det fungerar, säger Johan Sigg och fortsätter:

– All utveckling handlar om hur vi kan skapa en bättre upplevelse för våra kunder.

Tittar man på de produkter och tjänster som kommer från ICA-gruppens team blir detta tydligt. Röstassistenten Monica, en ny scanningsapp till butik, ett blodprov som ger personliga kostråd och två hemkörningstjänster varav en kör hem färdiga måltider direkt till dörren – är bara några exempel.

– Blodprovet tycker jag är extra spännande. Genom att ta ett blodprov kan du få en matsedel anpassad efter dina behov. I tjänsten ser man verkligen styrkan i att vi är så stora inom just mat och hälsa, med såväl matbutiker som apotek. Vi kan kombinera våra olika verksamheter i en och samma tjänst på ett sätt som blir enkelt för kunden att förstå och använda – och som ligger i framkant inom kundinnovationer, säger Åsa Broberg.

Mycket av ICA:s digitaliseringsarbete handlar om att ta vara på all kunddata. Som Sveriges största dagligvaruhandel har ICA en stor kunddatabas som används till att skapa unika kundupplevelser i både fysisk butik och e-handel. Just nu byggs ett helautomatiserat robotlager i Stockholmsområdet.

– Vi vill ta vara på den senaste tekniken och möjligheterna som kommer med automatisering. Det är nästa generations e-handel vi utvecklar, säger Johan Sigg.

Men det är inte bara den innovativa miljön och de faktiska arbetsuppgifterna som gör att Åsa Broberg och Johan Sigg gillar att jobba på ICA. De tycker att det är minst lika viktigt med ICA:s värderingar och det kontinuerliga samhällsengagemanget, både hos organisationen i stort och bland alla engagerade ICA-handlare.

– ICA:s mål är att vara helt klimatneutrala till 2020, och det känns otroligt viktigt idag. Vi jobbar aktivt med att minska matsvinn och där kan vi som dagligvaruhandel göra stor skillnad, säger Åsa Broberg.

– Vi har också en medveten inställning till jämställdhet. Hos oss på IT-sidan är vi till exempel 50/50 manliga och kvinnliga ledare och där står vi ut i branschen, säger Johan Sigg och tillägger:

– När man jobbar på ICA jobbar man inte bara med tekniken – allt sätts i ett större sammanhang och det gör mig väldigt stolt över att jobba här.

Artikeln publicerad den 6 november, 2019 av borgowilli