Utvecklarna bakom Candy Crush Saga: ”Den hemliga ingrediensen är lekfullhet”

Utvecklarna bakom Candy Crush Saga: ”Den hemliga ingrediensen är lekfullhet”

Om man måste spela själv för att jobba med spelutveckling? Inte nödvändigtvis. Däremot är det en stor fördel att gå igång på problemlösning och att ständigt vilja lära sig nytt. Det är också den egenskapen som kommer vara viktigast framöver för ingenjörer. Det menar Karin Bergvall och Paul Stephanouk på King.

 

Få människor har ynnesten att jobba på en arbetsplats där kreativitet är det högst värderade verktyget. Däremot borde kanske fler arbeta så, med tanke på att många av dagens globala utmaningar kräver nytänkande lösningar, vilket fordrar kreativa utgångspunkter. ”Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat”, för att använda ett slitet men fortfarande solitt Einsteincitat. 

 

På King, utvecklare av den lekfulla mobilspelsuccén Candy Crush Saga, kretsar arbetsvardagen genom precis detta: att hela tiden testa sig fram mot nya framgångar, tillsammans med kvantitativa speldata, kvalitativa insikter från slutanvändare och en kanske något mer udda komponent: lekfullhet. Karin Bergvall, Product Director för Candy Crush Saga på King och som har en bakgrund inom TV och media, förklarar:

 

– Vi har hur mycket data och spelarinsikter som helst, men det är inte förrän vi testar olika hypoteser tillsammans med spelarna som vi faktiskt märker vad som fungerar eller inte. Magkänsla och intuition är den hemliga och mest intressanta ingrediensen, som också är svårast att få till.

 

Paul Stephanouk, Head of Creative för Candy Crush Saga på King, fyller i:

– Kreativitet är allt. Inte bara i spelet i sig, det är bara toppen på isberget av all utveckling som krävs, utan i allt som leder fram till spelet; mjukvaran som bygger mjukvaran, om man så vill. Utmaningar kräver kreativitet, och spel är till stor del vad som driver utvecklingen i världen. Så har det alltid varit.

 

Att förnya utan att förändra för mycket – en balansgång
Men hur utvecklar och förbättrar man egentligen ett spel som redan spelas av människor runt om i hela världen? Att Candy Crush Saga har över 200 miljoner spelare kan visserligen ses som ett lyxproblem, men är inte desto mindre en nöt att knäcka för de som varje dag jobbar med att göra spelet bättre.

 

– Det är hela tiden en balansgång mellan att möta gamla förväntningar och skapa nya eller förfina moment. Som spelare vill du hela tiden få nya överraskningar. Om du inte får det kommer spelet till slut bli tråkigt. Men samtidigt vill man behålla den intuitiva känsla för spelet som vana spelare byggt upp. Målet är att spelaren hela tiden ska vara i ett flow. Då krävs mixen av dessa, säger Paul Stephanouk.

 

Denna gång är det Karin Bergvall som fyller i:

– Candy Crush Saga har funnits i tio år, det är ett moget spel. Processen för att utveckla ett sådant spel liknar hur man utvecklar spel från grunden, bortsett från att det krävs lite mer finess och känsla för den befintliga fanbasen. Vi börjar alltid i ett problem och blir kreativa därifrån. Men att bygga saker i vårt spel är som att meka med en bil på en motorväg: vi vill förbättra spelet utan att skapa negativ påverkan på det medan den kör i full fart. 

 

Att de två kollegorna stämmer in i varandras svar och funderar högt tillsammans är ett tecken på ett väl grundat samarbete, något det finns gott om hos King.

 

– Vi skapar en produkt som är till för alla. Candy Crush Saga spelas av människor världen över, som alla har olika värderingar och perspektiv. Om vi ska lyckas attrahera en bred publik, är det viktigt att mångfalden hos dem som utvecklar produkten återspeglas. Och då menar jag inte bara utvecklare, utan hos alla olika roller på King.

 

Paul Stephanouk flikar in:


– Man måste ha roligt för att skapa roliga saker. Mångsidiga team gör det inte bara bättre, det gör det också roligare.

 

Viktigare att gilla problem än spel

Även om samarbete är en nyckel på King ser Paul Stephanouk och Karin Bergvall det inte som ett måste att spela spelet själva:

– Mån ga av oss som jobbar här har spelat, eller spelar, mycket tv-, dator- och mobilspel. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att man gillar problemlösning. Oavsett vilken roll du har på King är de som trivs bäst de som gillar att lösa problem – på sitt sätt.

 

Att vara problemlösningsorienterad är också den egenskap som de två kollegorna tror kommer vara av störst betydelse i ingenjörsyrket framöver.

 

– Vi ser det hos oss, att de som trivs bäst är de som gillar när det rör på sig. Tech är föränderligt av sin natur. Om bara tre eller fem år kommer allt se annorlunda ut. Som ingenjör behöver du tycka om att lära dig nytt hela tiden, om du ska lyckas. Nyfikenhet är en förutsättning, säger Karin Bergvall. Paul Stephanouk tillägger:

– Det bästa sättet att imponera på en framtida arbetsgivare är att bygga något. Det visar att du kan ta dig förbi hinder genom att tänka i nya banor, vilket är kärnan i både spel och arbetsliv.

 

Mer än bara underhållning – en plattform för gemenskap och lärande

Det som sammanlänkar dessa perspektiv är människans förmåga att lösa problem och skapa relationer. Spel blir mer än bara underhållning när de även fungerar som plattformar för gemenskap och lärande, något både Karin Bergvall och Paul Stephanouk betonar.

 

– Spelens dragningskraft ligger i deras förmåga att bygga relationer. Det handlar inte bara om individuell underhållning, utan om att skapa en gemenskap, oavsett om det är bland familj, vänner eller främlingar, säger Karin Bergvall.

 

Paul Stephanouk nickar och tillägger:

 

– Och det går längre än så. Spel överlag kan vara en utbildningsresurs, något jag sett med mina egna barn. De har greppat komplexa koncept inom matematik och ekonomi genom att spela olika typer av spel som är nischade för just dessa användningsområden.

 

Efter vår intervju med Karin Bergvall och Paul Stephanouk står det klart att framgång inom spelindustrin inte enbart handlar om teknisk briljans eller datadrivna insikter. Det som verkligen urskiljer sig är en djupgående förståelse för den mänskliga upplevelsen. I en värld där spel har blivit mer än bara underhållning, blir de som kan kombinera teknik och problemlösning med empati och gemenskap de verkliga vinnarna. King är inte bara en spelutvecklare; de är arkitekter av digitala samhällen där människor kan samverka, lära och växa.

Artikeln publicerad den 22 november, 2023 av borgowilli