I en tid då vi behöver ställa om till ett elektrifierat samhälle gäller det att se möjligheter framför problem. Några som är experter på att arbeta lösningsorienterat är elbilstillverkaren Polestar, inte minst på deras avdelning Advanced Engineering.
Arlena Amiri är maskiningenjör i grunden. Hennes intresse för produktionsteknologi och materiallära fick henne att starta karriären på Volvo Aero, idag GKN Aerospace. Därifrån gick hon till Volvo Penta och till sist hamnade hon där hon är idag: på Polestar, som Head of Advanced Engineering.
– Alla mina femton år i karriären har varit inom Volvogruppen. Jag har rört mig mellan de små bolagen. Det jag attraherades av med Polestar var möjligheten att agera som en start-up men med stora ägare i ryggen. Jag såg en chans att kunna jobba agilt och innovativt, säger hon.
När hon tidigare under karriären specialiserade sig inom teknisk projektledning hittade hon dessutom sin absoluta sweet spot: kombinationen av att jobba med både teknik och människor.
– Jag märkte snabbt att jag fick ut som mest av min kapacitet i rollen som teknisk projektledare. Det var också i samband med det jag insåg att jag brann för frågan om inkludering och mångfald, och vad det kan göra med innovationskraften hos ett bolag. Så när jag fick möjligheten att bli certifierad Diversity and inclusion facilitator tog jag den, och det är något jag har nytta av varje dag i min nuvarande roll, säger Arlena Amiri och fortsätter:
– Många företag pratar om mångfald och förstår vikten av att anställa människor med olika bakgrund. Det jag upplever att många däremot missar, är att det är först när inkluderingen är på plats som man får maximal utväxling av mångfalden. Först då frigörs innovationskraft.
Och innovationskraft behövs, åtminstone i Arlena Amiris roll. Som Head of Advanced Engineering leder hon Polestars arbete med att skanna av framtidens teknologimöjligheter. Det pratas mycket om AI, digitala tvillingar och så kallade over the air-uppdateringar. Men hur tillämpar vi dem i praktiken?
– På Polestar är vårt uppdrag att accelerera elektrifieringen och ta oss snabbare till en klimatneutral framtid. För all teknik som finns på ett teoretiskt plan behöver vi göra tester för hur de bäst tjänar oss i praktiken. Därför jobbar vi på Advanced Engineering väldigt nära linjeutvecklingen; om vi har hittat en teknik som vi tror kan lyckas effektivisera produkten har vi möjlighet att implementera den omgående, säger hon.
När det gäller att tillämpa ny teknik i elbilar finns det enastående möjligheter. Med hjälp av tekniken over the air är det möjligt att uppdatera bilens mjukvara kontinuerligt på distans, även på existerande bilar. Det ökar livslängden på bilarna och ger elbilen ytterligare en hållbarhetsaspekt.
– Redan idag slipper Polestar 2-förare åka till verkstaden för att få ny mjukvara. Det räcker med att uppdatera bilen så som du uppdaterar din telefon, säger Arlena Amiri.
När Arlena Amiri får frågan om vad hon tror är viktigast att hålla koll på som nutida ingenjör för att vara attraktiv på framtidens marknad är svaret enkelt:
– Klimatfrågan är A och O. Vi har länge vetat om det via forskningen. Nu börjar vi se det själva. Förändringen behöver ske här och nu – inte i framtiden. Det är vi som behöver skapa infrastrukturen och de förutsättningar som behövs för att stötta samhället. En tredjedel av alla växthusgaser kommer idag från automotive. Elbilen är kraftfull och en skalbar lösning för att sänka dessa utsläpp, med ett batteri som dessutom kan användas för ellagring.