Hans uppdrag: anordna coronasäker karriärmässa

Hans uppdrag: anordna coronasäker karriärmässa

Mitt under pågående pandemi går Skandinaviens största karriärmässa, THS Armada, av stapeln på KTH. Vi frågade mässans projektledare, Daniel Aston, hur man skapar en mötesplats i en tid när folksamlingar ska undvikas.

Vem är du?
– Jag är Daniel Aston, projektledare för THS Armada 2020. Till vardags pluggar jag industriell ekonomi men i år har jag tagit studieuppehåll för att arbeta med mässan. Jag tycker att det är kul med ledarskap och Armada är ”the number one training ground” för att testa det på riktigt.

Hur blir upplägget i år?
– Vi har valt att låta företagen medverka via en digital plattform och skapat en fysisk lounge för studenterna i kårhuset Nymble. Med digitala möten mellan studenter och företag kan vi filtrera matchningar bättre. Det blir även lättare att söka jobb och hålla kontakten över tid med intressanta företag och studenter. Loungen kommer att delas in i zoner med bland annat zen-rum där man kan sitta med sin dator och fokusrum med workshops om vad studenter ser som viktigast hos framtida arbetsgivare. Vår målsättning är att sammanställa tankarna från workshoparna och skicka dem till företagen.

Vilka utmaningar har ni stött på i år?
– Det har absolut varit att skapa ett helt nytt erbjudande. Nästan allt görs på ett helt nytt sätt i år och vi har varit tvungna att ställa om organisationen för det nya upplägget. Fundamentala pelare försvann i och med pandemin och vi har varit tvungna att få ihop en helt ny mässa och förankra det internt.

Vad kan ni ta med från årets mässa till kommande år när pandemin är över?
– Det får vi se när vi utvärderar allt efteråt. Men, jag tror att en digital mässa framöver kan bli ett bra komplement till den fysiska mässan under andra delar av året. Den här digitala mässan har mer av ett fokus på rekrytering och kontakt, medan den fysiska mässan handlar lite mer om branding av företagen. Jag tror att man med en digital mässa kan skapa en mer kontinuerlig närvaro på KTH för näringslivet utöver den fysiska Armada-mässan i november.

Artikeln publicerad den 5 november, 2020 av borgowilli