Varje dag reser nära 900 000 med SL:s kollektivtrafik i Stockholm. SL är en del av mångas vardag och gör det möjligt att resa mellan livets alla måsten och äventyr.
Varje sommar är det samma visa. Medierna rapporterar om störningar i kollektivtrafiken och ingen kommer i tid till jobbet den här veckan heller. På trafikförvaltningen, Region Stockholm ser verkligheten lite annorlunda ut. Här rustar de upp fordon, stationer och övrig infrastruktur samtidigt som kollektivtrafiken rullar. Eller som projektledare Ali Al-Nakkash uttrycker det: “vi opererar ett hjärta medan det slår.”
– Det underhåll vi behöver göra är alltid planerat i förväg. Vi rustar upp för att göra kollektivtrafiken ännu bättre och måste hela tiden prata om vad vi gör och våga berätta varför vi gör det, förklarar Ali.
Ali Al-Nakkash är en man med många strängar på sin lyra. Han har varit inköpsassistent på Peak Performance, jobbat i spärren på tunnelbanan, kört tåg och verkat fjorton år som trafikbefäl. Det var nånstans där framtiden föddes. Ali pluggade till civilingenjör inom industriell ekonomi på KTH och efter examen jobbade han på MTR innan karriären på trafikförvaltningen tog fart.
– Efter några år som konsult anställdes jag som projektledare och fick chansen att ta över upprustningen av Söderströmsbron, ett projekt i miljonklassen. Bron har, som en av de första i världen, fått nya stålbalkar av rostfritt stål. Samtidigt har tunnelbanan fortsatt rulla på reservspår över bron och transporterat hundratusentals människor på väg genom tillvaron.
Ali berättar levande om det unika med Söderströmsbron. Hur den är upprustad med en produktionslösning världen aldrig tidigare skådat inom brobygge.
– Det kändes först som mission impossible. Konventionell byggteknik funkade inte på bron. Jag tog fram en produktionslösning som inte var beprövad inom just brobygge och det blev receptet på ett lyckat projekt, berättar Ali.
Genom att lägga en stor del av tiden på grundlig planering kunde resterande tid läggas på det praktiska bygget. Det här gjorde att tidsplanen hölls med råge – och ofta blev arbetet klart tidigare. Framgångsrecepten applicerar Ali även på arbetsmiljön och personalen.
– Jag var på plats vid varje skiftbyte för att tacka de som jobbat och välkomna nästa gäng. Det är viktigt att fira framgångar och ingjuta en vilja hos medarbetarna att göra sig själv stolta.