Smartoptics utmanar marknadens jättar – i ett rasande tempo

Smartoptics utmanar marknadens jättar – i ett rasande tempo

Nordiska Smartoptics är den rutinerade spelaren med startup-approach som har axlat rollen som utmanare inom optiska nätverkslösningar. Nu behöver företaget plocka in fler talanger som vill vara med på tillväxtresan. 

 

Frågar du företag i Silicon Valley vilka Smartoptics är har de flesta koll. Det nordiska företaget med huvudkontor i Oslo och forsknings- och utvecklingsavdelningar i Stockholm och Vietnam har positionerat sig som en verklig utmanare till jättar som Cisco och Nokia. De senaste fem åren har bolaget ökat omsättningen med 28 procent årligen. 

 

Och behovet på marknaden växer. När de bandbreddskrävande tjänsterna och applikationerna i vårt samhälle blir fler, ökar också mängden datatrafik som ska transporteras. Då krävs robusta lösningar. 

 

– Allt vi gör handlar om att transportera data över optiska fiber. Vi säljer hårdvara med inbyggd mjukvara som möjliggör transport av enorma mängder data, från ett datacenter till ett annat eller från en mobilbasstation till ett datacenter exempelvis. Vår senaste produkt kan transportera 16 terabit per sekund. Det är väldigt mycket data, säger vd:n Magnus Grenfeldt.

 

”State of the art”

 

Alley Hameedi som har titeln Optical Transmission Specialist har befunnit sig mitt i händelsernas centrum på Smartoptics sedan 2018. Han jobbar på företagets forsknings- och utvecklingsavdelning och tar fram morgondagens nätverksprodukter.

 

– Vi designar produkter som är ”state of the art” när det gäller prestanda och funktionalitet. Vi är stolta över att våra produkter dessutom är enkla att börja använda, vi levererar plug-and-play-lösningar som inte kräver en expert vid installationen, säger Alley Hameedi.

 

Han har en kandidat- och en masterexamen inom elektroteknik i bagaget och har dessutom doktorerat i fysik. Innan Alley Hameedi började på Smartoptics var han konsult på Ericsson, i rollen som utvecklare och designer. Trots att han hade en bra tjänst drömde han om något annat. Hur skulle det vara att jobba på ett mindre företag inom samma fält? Alley Hameedi tog kontakt med Smartoptics, som vid den tidpunkten precis satt en ny affärsplan och nya, ambitiösa tillväxtmål. Han lämnade jätten Ericsson för att vara med på Smartoptics resa.  

 

– Under de här fyra åren har det hänt väldigt mycket. Vi har släppt många nya produkter och mina kollegor har blivit fler. Jag tycker att det är särskilt roligt att Smartoptics handplockar superduktiga personer för olika roller. När man får vara en del av ett högpresterande team med högpresterande människor lär man sig otroligt mycket, säger Alley Hameedi. 

 

Kunder i hela världen

 

Vilka är företagen som använder produkterna som Alley Hameedi och hans kollegor utvecklar? Magnus Grenfeldt berättar att kunderna delas upp i tre olika kategorier – enterprises, cloud och operators. 

 

– Till enterprises hör exempelvis banker som har datacenter inhouse samt datacenter någon annanstans. De köper hårdvara och mjukvara av oss för att kunna transportera sina datamängder mellan dessa center, säger Magnus Grenfeldt och fortsätter:

 

– Nästa kundkategori är spelare på marknaden som erbjuder cloudtjänster till företag. Här handlar det som större nät och större datacenter. Den tredje kundkategorin är telekomoperatörer, som erbjuder tjänster för telekommunikation. Det är de två sistnämnda kundgrupperna som utgör tillväxtmarknaden, de omsätter tillsammans 15 miljarder dollar av marknadens totala omsättning på 16 miljarder dollar. 

 

Kunderna finns i hela världen. Smartoptics har en stor försäljningsorganisation med anställda i USA, Mexiko, Storbritannien, Tyskland, Polen, Norge och Sverige. Hälften av företagets försäljning sker i USA, resten i Europa. 

 

– Vi har också ett antal partnerskap med större systemhus, huvudsakligen i Silicon Valley, som använder våra produkter som en del av sina lösningar, berättar Magnus Grenfeldt. 

 

Höga betyg från medarbetarna

 

Smartoptics vill växa snabbt, men också hållbart. Det handlar om, precis som Alley Hameedi nämnde, att plocka in personer som med sina erfarenheter och kunskaper kan bidra till ökad tillväxt. Störst kompetensbehov finns det på forsknings- och utvecklingsavdelningen. Här är målet att öka personalstyrkan med 20 procent årligen.

 

– Vi är alltid öppna för att träffa duktiga utvecklare. 90 procent av forsknings- och utvecklingsavdelningen fokuserar på mjukvara, så vi behöver fler mjukvaruingenjörer, säger Alley Hameedi. 

 

Han trivs på sin arbetsplats – och det är han inte ensam om. Magnus Grenfeldt berättar stolt att Smartoptics har ett Employee Net Promotor Score, eNPS, på 46. eNPS är ett mått för hur villiga de anställda är att rekommendera sin arbetsplats till andra.

 

– Som jämförelse har Apple har ett eNPS på 19 och Facebook 36. Det som också är roligt är att vi även får superhöga betyg när det gäller delaktighet och förståelse för vart vi är på väg som företag, där ligger vi nära högsta möjliga betyg. Våra medarbetare förstår varför de går till jobbet, vet vad vi som företag vill göra på marknaden och ser vår roll i den här industrin, säger Magnus Grenfeldt. 

 

– Jag är faktiskt själv ett bevis på att vi på Smartoptics gärna rekommenderar vår arbetsplats. När det dök upp en ledig tjänst på vårt servicecenter tipsade jag min bror om den. Han sökte och fick jobbet, så i dag jobbar vi på samma företag, berättar Alley Hameedi.

 

”Står allt annat än still”

 

Både Alley Hameedi och Magnus Grenfeldt beskriver Smartoptics som ett företag som konstant rör sig framåt. Men vart är Smartoptics på väg då? Målet är att öka omsättningen till 100 miljoner dollar innan 2026. Enligt Magnus Grenfeldt är de halvvägs där, och med tanke på att företaget lyckats växa med 28 procent årligen de senaste åren är målet inom räckhåll. 

 

– Planen framåt är att öka investeringarna i våra produkter, ta oss in på nya marknader och rekrytera folk för att vara redo för det som ligger framför, säger Magnus Grenfeldt. 

 

Vi står allt annat än still här, sammanfattar Alley Hameedi. 

Artikeln publicerad den 24 november, 2022 av borgowilli