På Atlas Copco är nytänkande ett måste. Den breda organisationen främjar innovation och ger varje medarbetare utrymme att agera.
Atlas Copco är ett till synes traditionellt företag, men skenet bedrar. Trots sina 148 år på nacken har de lyckats hålla sig relevanta och attraherar dagligen nya talanger över hela världen. Innovation är en av deras främsta ledstjärnor, vilket innebär att ingen dag är den andra lik. Två som kan vittna om det är projektledarna Sandra Buitrago Huertas och Johan Erlandsson, som tillhör Atlas Copco Industrial Technique.
– På Atlas Copco vågar vi testa nytt utan att veta resultat på förhand, förklarar Sandra Buitrago Huertas. Johan Erlandsson håller med.
– Hos oss ska man inte vara rädd för att misslyckas. För mig handlar innovation om att hitta ett nytt sätt att göra något på. Och sen göra det ännu bättre, säger han.
Att Atlas Copco har ett gediget arv är inget som påverkar dagens organisation till något negativt, snarare tvärtom. Som långvarig branschledande aktör har de inga planer på att sakta ner.
– Vi är ett robust företag som är starkt i grunden. Just därför vågar vi vara nytänkande, förklarar Sandra Buitrago Huertas.
En stor anledning till att Atlas Copco har lyckats bli ett av världens mest framstående hightech-bolag beror på deras medarbetare. En nyfikenhet kring nya åsikter och vida perspektiv välkomnas med öppna famnar. Det finns ingen ”typisk” medarbetare, utan organisationen består av olika individer och personligheter som tillsammans formar en stark företagskultur. Kön, ålder, etnicitet eller sexuell läggning har ingen betydelse.
– Hos oss råder total nolltolerans mot diskriminering, säger Johan Erlandsson. Det är trygga och proffsiga processer som genomsyrar allt vi gör. Vi berikas av varandras olikheter och jämställdhet är viktigt för oss.
Liksom hos de flesta andra bolag är hållbarhet en viktig del för Atlas Copco. De är måna om alla aspekter; sociala, etiska, ekonomiska och inte minst de miljömässiga. De vet att de har ett ansvar i att reducera klimatpåverkningarna i största möjliga grad.
– Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen från vår egen verksamhet och godstransporter med 50% i relation till försäljningskostnader till 2030. Vi har redan minskat dessa utsläpp med 28% på bara två år, säger Sandra Buitrago Huertas.
Även om det givetvis inte är många som kan skylta med samma siffror som Atlas Copco gällande positiv miljöpåverkan, menar Johan Erlandsson att det alltid går att göra mer:
– Vi utvärderar ständigt vad vi kan göra för att bli ännu mer hållbara. Det som redan är bra kan alltid göras ännu bättre, säger han.