Från idé till världsledande på 4 år

Från idé till världsledande på 4 år

”Många kommer göra det vi har gjort. Men ingen kan ta ifrån oss det faktum att vi var först”. Det konstaterar Robert Falck, vd och medgrundare till Einride – en svensk tech-startup som vill förändra fordon- och transportmarknaden i grunden. Här berättar han om konkurrensen med de stora drakarna, det varma mottagandet i USA och hur det är att utmana ett sanningsmonopol.

”Antingen måste vi göra något eller så måste vi släppa frustrationen”. Linnéa Kornehed lade ner besticken och tittade uppgivet på Robert Falck. En känsla av vanmakt hade vuxit hos de båda – varför tog förändringen mot ett hållbart transportsystem så lång tid? Kanske var det just den diskussionen under middagen som blev en brytpunkt, ja själva starten för Einride.

Linnea och Robert teamade snabbt ihop sig med Filip Lilja och tillsammans grundade de bolaget 2016. Fyra år senare anses deras självkörande, elektrifierande lastbilsteknologi vara världsledande och bolaget har hunnit spurta om både de stora techföretagen och fordonsjättarna. Hur är det möjligt?

– Vägen fram har inte varit spikrak. När vi lanserade Einride på Stockholm Tech Fest 2017 blev vi sågade längs fotknölarna. Efter det följde några extremt jobbiga dygn där alla involverade, investerare och anställda tvivlade på om vi ens skulle ta vår affärsidé vidare. Men, dag fyra plockade både Techcrunch och Washington Post upp vår lansering. De bekräftade att vår affärsidé var något unikt och helt nytt – kanske var det den viktigaste stunden i bolagets historia. Det gav oss de möjligheter vi fick framåt, säger Robert Falck.

Han betonar hur viktigt erkännandet i USA varit för bolagets framgång.

– Einrides affärsidé slog igenom globalt redan vid lansering men utan USA hade vi inte kunnat vara där vi är i dag. Där finns en framtidstro och starka förmågor som verkligen ger rätt förutsättningar för att skapa banbrytande produkter och tjänster.

– I Sverige dröjde det några år innan vi fick uppmärksamhet och intresse från omgivningen. Jag tror det beror på att vi är vana att förhålla oss till stora bolag men inte tech-startups. De stora aktörerna var snabba på att båda kopiera och förminska det vi försökte göra. Det är ju så klart tråkigt men något man kan förvänta sig när man utmanar sanningsmonopol.

Hur är det att konkurrera mot företag som har miljardkassor för både produktutveckling och marknadsföring?

– Lastbilstransport står för mer är 8 procent av de globala koldioxidutsläppen och dagens aktörer tjänar pengar på vårt fossilberoende – men de behöver inte fortsätta att göra det. Med Einride vill vi visa att något annat är möjligt. Om ingen annan väljer att utmana de stora drakarna och erbjuda en annan lösning, hur ska vi då kunna förändra? Varje steg framåt för Einride är ett steg mot förändring för hela branschen.

Precis som många andra bolag som lanserat en banbrytande produkt eller tjänst har Einride också mötts av skepsis. Robert Falck upplever att det fortfarande finns en stark misstro mot de aktörer som vill utmana och göra saker annorlunda – inte minst i Sverige. Vad beror det på?

– Jag antar att det grundar sig i ett dåligt självförtroende hos ingenjörer och hos svenska företag – man tror inte att det är möjligt att kunna konkurrera med de stora amerikanska teknikbolagen och deras idéer. Som uppstickare kommer man att tävla mot de bästa i världen – Uber, Convoy, Amazon och Tesla – men också utmana och definiera hur framtiden kommer att se ut. Framtiden är elektrisk och autonom. Einride planerar att vara med och leda den.

Robert Falcks bästa karriärstips

Den som inte själv har vandrat den väg du vill gå kan inte råda dig om din väg framåt. Att göra något ingen annan gjort innebär per definition att ingen annan sitter på facit om hur det skall göras. Du kan inte misslyckas – bara hitta sätt på vilket det inte fungerade. Var du tar det därifrån är upp till dig.

Det bästa rådet jag fått är, bli bra på något. Vi fokuserar alldeles för mycket på vad vi är dåliga på, se till att bli bra på något och hitta ett team som kan kompensera för det du inte är bäst på.

 

Artikeln publicerad den 5 november, 2020 av borgowilli