Innovation, säkerhet och enkelhet är idag förutsättningar för bra betallösningar. Peter Rönnqvist på betalleverantören Nets i Sverige om att erbjuda kundorienterade betallösningar:
– Vi tillhandahåller som en helhetstjänst för alla olika typer av handlare. Vi hjälper dem exempelvis med betalterminaler, inlösenavtal, optimering av kassaflöde, lojalitetsprogram och krångliga regulatoriska krav som GDPR. Det gör att våra kunder istället kan koncentrera sig på annat.
Peter Rönnqvist är civilingenjör och har arbetat med betallösningar sedan 90-talet. Hos Nets har han titeln ”lösningsarkitekt” och arbetar på utvecklingssidan med en nära koppling till betalmarknaden i en högaktuell FinTech-bransch.
– Man kan säga att jag arbetar med alternativa betalsätt, som fakturor och konto-till-konto-betalningar. Jag syr sedan ihop dessa till attraktiva betallösningar i butiksmiljö. I arbetet använder vi oss av den senaste tekniken som bland annat Java och cloud-baserade verktyg som Open- Shift. Det är kul, inspirerande och utmanande.
Nets satsar mycket på innovation för att ligga i framkant, där målsättningen alltid är att erbjuda enkla, säkra och stabila betallösningar. Det gör att man idag också har en stor del av den nordiska marknaden när det gäller betalningar på nätet, och i fysisk butiksmiljö.
Kort var länge ett sätt att identifiera en person eller kontonummer för att göra en betalning. Men idag finns det flera sätt att betala på, exempelvis genom populära Swish:
– Bluetooth för Swish är ett exempel på en smidig butikslösning som vi utvecklat, och som drar nytta av mobilen som ett intuitivt redskap. Kunden startar Swishappen, placerar mobilen mot en dosa och kan sedan signera betalningen via BankID. En bra betalningsupplevelse är en sådan som man knappt lägger notis vid!
När det gäller just butiksupplevelsen så är den i förändring, och det är enbart en tidsfråga innan traditionella kassor med långa köer försvinner, förklarar Peter. Fördelarna är många, exempelvis slipper kunderna hålla reda på kort och pinkoder och uppge sina kortuppgifter överallt där de gör köp.
– Nyckeln till framtidens betallösningar kommer att handla om konsumentfokus och tillit till företaget som förmedlar betaltjänsten. Har man det kommer man även få med sig kunderna.